تبلیغات
حرف های یک تکواندو کار - Warm up
 
حرف های یک تکواندو کار
                                                        
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : میثم هکس
نویسندگان
نظرسنجی
کدام بخش به وبلاگ اضافه شود؟








صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
1390/07/27 :: نویسنده : میثم هکس
ما ابتدا بایستی توجه داشته باشیم كه عبارت Warm up توضیح كاملی از فعالیتی كه در اینجا بیان می شود نمی باشد. برای یك مربی یا ورزشكار خبره، بدن نه تنها باید گرم گشته، بلكه باید برای كارایی بالا آماده گردد. Warm up هم برای تمرینات روزانه و هم برای آمادگی در مسابقات بكار می رود. شاید به دلیل شدت كار كمتر، Warm up در تمرین های روزانه به پیچیدگی آنچه كه برای Warm up در مسابقات می باشد نیست اگر چه در هر دو مورد بدن باید گرم گردد. برای فهم كامل و صحیح و اهمیت آن بایستی ابتدا درباره تاریخچه و شكل آن صحبت كنیم. 

تاریخچه
ارسطو می گوید : كسانی كه تاریخ را نمی دانند نمی توانند آینده را پیش بینی نمایند. 
بیشتر از یكصد سال قبل عاشقان ورزش دریافتند كه در طول فعالیت های فیزیكی دمای بدن بالا می رود و بدن نسبتاً گرم كارایی بالاتری ارائه می دهد. تجربیات آموزش دهنده گان اسب موید این نظریه بود. در طول قرن ها بدین نتیجه رسیده بودند كه گرم كردن اسب ها قبل از مسابقه به مراتب شانس پیروزی آنان را افزایش می دهد. در طول سال های زیر تئوریهای گوناگونی از Warm up درباره ورزش ارائه گشته است. 
1900- 1890، در این دهه عقیده داشتند كه فرو بردن ورزشكاران قبل از مسابقه در آب گرم كارایی آنان را افزونی می بخشد. 
1910- 1900، بعضی از مربیان بر این باور بودند كه Warm up باعث اتلاف انرژی است بایستی از انجام آن اجتناب نمود. 
1928- 1920، در این دوره كرم و ماساژ قبل از مسابقه اعتبار یافت و خیلی از مربیان عقیده داشتند كه ضربات ماساژ عضلات را پر از خون می سازد. 
1935- 1930، به طور كلی این نظر كه Warm up قبل از مسابقه كارایی ورزشكار را بالا می برد پذیرفته شد اما در نحوه و روش صحیح انجام آن بحث بود. 
1950، كشورهای اروپایی شمالی حركات بدون توقف ژیمناستیك را به عنوان فعالیتهای ورزشی به عنوان Warm up معرفی نمودند. 
1960، ورزشكاران آلمانی حركاتی با چوب و توپ را قبل از مسابقه و به عنوان Warm up انجام دادند. 
1970، با بكارگیری وسایلی از قبیل طناب كشی، حركات خاص ورزشی كه متناسب با حركات ورزشی كه در مسابقه صورت می گرفت برای Warm up به اجرا در آمد. 
1980، حركات كششی همراه با حركات ژیمناستیك به عنوان Warm up معرفی گردید. 
1985، دویدن همراه با یك سری حركات خاص ورزشی بلند مدت برای Warm up به اجرا در آمد. 
موارد فوق مثال های كوچكی از حركات Warm up در طول سال های یاد شده بودند. اكنون بیشتر مربیان بر این عقده اند كه بهترین و مفید ترین حركات ورزشی جهت گرم كردن باید بر مبنای همان حركاتی باشد كه عضله در طول تمرین یا مسابقه درگیر آن است.
شناخت ساختار Warm up : 
هر فعالیت ورزشی با انقباض ماهیچه تولید می شود و بدین دلیل یك مربی بایستی شناختی از چگونگی فعالیت عضله داشته باشد چه در زمانی كه عضله فعال است و منقبض می شود و چه در زمانی كه در حالت غیر فعال است. 
در حالتی كه ماهیچه فعال نیست فقط 5 درصد مویرگ های خونی عضله فعال هستند و 95 درصد بقیه مورد استفاده قرار نمی گیرند. در طول فعالیت های ورزشی زمانیكه عضله فعال است ما می خ.اهیم كه از 100 درصد مویرگ های خونی برای فعالیت استفاده نماییم یعنی 20 برابر حالت غیر فعال و برای انجام این امر باید بتوان از مویرگ های خونی عضلات برای انتقال سوخت و اكسیژن استفاده نمود. 
بدون Warm up مناسب نمی توان 100% مویرگهای خونی را برای انقباض عضله فعال نمود و در نتیجه اكسیژن و سوخت كافی به عضله نمی رسد و ماهیچه مجبور است از سوخت و ساز غیر هوازی (ADP ، ATP ) استفاده نماید. 
و نتیجه آن بالا بردن محیط اسیدی بدن و سختی عضله و عدم توانایی ماهیچه به عدم كار می باشد. با نگاهی به اطلاعات جدول زیر درباره مشخصات وریدها در بدن فوق سهل الوصل می باشد. 
پایین بودن فشار خون به منزله توانایی كمتر جذب اكسیژن است و یك Warp up مناسب اجازه فعالیت بیشتر مویرگ های خونی را در متابولیسم می دهد و در نتیجه فشار خون و توانایی جذب اكسیژن در بدن بالا می رود. فشار خون در اطراف سلولهای ماهیچه ای در حالت غیر فعال و استراحت برابر 15-20 جیوه بر میلیمتر می باشد و این مساله نشان می دهد كه توانایی جذب اكسیژن بیشتر از 25 – 20 درصد نیست و فشار خون در سرخرگچه برابر 60- 50 جیوه بر میلیمتراست یعنی توانایی 80- 75 درصد تبادل اكسیژن را دارد به همین صورت ما می توانیم مقدار خونی كه به عضلات در طول فعالیت های مختلف ورزشی می رسد محاسبه كنیم مثال زیر مربوط به یك مرد 70 كیلو گرمی می باشد. 
پس از Warm up بدن قادر است باعث انتقال خون ذخیره شده در جگر شود (5 – 600 میلی لیتر). 
خیلی از مربیان نقش مهم Warm up صحیح را در بهبود سیستم تنفسی فراموش می كنند زیرا سیستم گردش خون و سیستم تنفسی در یك همكاری نزدیك و پایاپای هستند. در حالت استراحت فقط 8 – 5 لیتر هوا در دقیقه وارد شش ها شده و بازدم می شود در حالی كه در یك فعالیت شدید ورزشی ، برای مثال مسابقه ای كه بین 6 – 2 دقیقه به طول می انجامد 35 -30 لیتر هوا در دقیقه وارد ششها می گردد. این رقم 6 – 3 برابر حالت استراحت است پس برای انجام چنین فعالیت سنگینی نیاز به Warm up می باشد. 

مفهوم Warm up 
یك Warm up مناسب باید یك دقیقه قبل از شروع مسابقه پایان یابد. اگر پس از آن ورزشكار حدود 5 دقیقه استراحت نماید بطور شدیدی از كارایی وی كاسته می شود و برای فعال نگه داشتن عضله باید حركاتی را انجام داد تا عضله سرد نشود. بهترین نشانه یك Warm up مناسب تعرق شدید است، بعبارت دیگر عرق نكردن نشانه ناكافی بودن Warm up می باشد. 

ایده های غلط درباره Warm up 
مربیان و ورزشكاران كم تجربه ایده های غلطی درباره Warm up دارند. برای مثال بعضی از آنان بعلت ترس از دست دادن انرژی به هیچ عنوان از Warm up خوششان نمی آید و در حقیقت خلاف آن صحیح است زیرا عدم انجام آن كارایی صد در صد را از ماهیچه می گیرد. بعضی از مربیان بر این باورند كه در روزهای گرم وسوزان مانند فصل تابستان در بندرعباس یا اهواز نیازی به Warm up نمی باشد، اما به یاد داشته باشیم كه گرمای محیط فقط سطح بیرونی ماهیچه را گرم می كند و برای گرم نمودن قسمتهای درونی ماهیچه نیاز به Warm up می باشد. 
در نواحی آسیایی خیلی از ورزشكاران تنها به حركات كششی قبل از مسابقه اكتفا می نمایند و حتی بعضی از آنان ادعا می نمایند كه تا دو ساعت قبل از مسابقه می توانند یكسره حركات كششی انجام دهند و دیگر نیازی به Warm up نمی باشد. باید خاطر نشان ساخت كه حركات كششی به تنهایی یك Warm up كامل نبوده و بخش كوچكی از آن می باشد. این مطلب صحیح است كه عضلات كشیده شده در اثر حركات كششی كارایی بهتری دارند اما نباید فراموش نمود كه عضلات سرد كارایی بالایی ندارند حتی اگر دو ساعت حركات كششی انجام گرفته باشد. حركات كششی زمانی موثرند كه عضله در اثر فعالیت های مناسب ورزشی گرم شده باشد. 
اگر شما بخواهید وارد خانه ای شوید ابتدا باید درب خانه را باز نمایید و برای فعال نمودن مویرگها باید ابتدا خون را به عضلات رساند. این امر با Warm up راحتتر صورت می گیرد. 
ستاره های ورزشی همیشه Warm up انجام می دهند
یكی از قهرمانان دو 10000 متر المپیك قبل از مسابقه 6 كیلومتر دو را به عنوان بخشی از Warm up انجام داد كه این دو شامل 400*8 متر با استراحت یك دقیقه بین هر ست بود و هنوز وی چنان انرژی داشت تا مدال طلای المپیك را تصاحب نماید. مای هالی هلز قهرمان كایاك 1000 متر المپیك، قبل از شروع مسابقه خود 5 دقیقه دوید، بدون توقف نرمش های ژیمناستیك انجام داد و 30 دقیقه پارو زد كه در این پاروزنی 5 تا یك دقیقه فشار بالایی وارد ساخت و 2 دقیقه پس از پایان مسابقه Warm up استارت مسابقه خود را زد و مدال طلای المپیك را تصاحب نمود. 
خلاصه

در هر رشته ورزشی بهترین Warm up درگیر نمودن همان عضلاتی است كه در مسابقه یا تمرین نقش اساسی دارند. حركات عضله از مهمترین عوامل Warm up هستند. كارایی یك ورزش برابر است با كارایی حركتی كه عضله تولید می نماید. 
سیستم عصبی، سوخت و ساز، سیستم تنفسی و گردش خون باید قبل از فعالیت شدید آماده شوند. 
Warm up می باید با شدت مناسبی صورت گیرد. این شدت، مناسب با نوع مسابقه و نوع تمرین است. 
با انجام یك Warm up سنگین می توان عضله را برای یك فعالیت سنگین آماده نمود. 
Warm up ضعیف منجر به اشتباه تكنیكی از طرف ورزشكار می گردد كه حاصل آن كارایی پایین و بالا بردن ضریب خطر و آسیب پذیری ورزشكار است.

سیستم عصبی، سوخت و ساز، سیستم تنفسی و گردش خون باید قبل از فعالیت شدید آماده شوند. 
Warm up می باید با شدت مناسبی صورت گیرد. این شدت، مناسب با نوع مسابقه و نوع تمرین است. 
با انجام یك Warm up سنگین می توان عضله را برای یك فعالیت سنگین آماده نمود. 
Warm up ضعیف منجر به اشتباه تكنیكی از طرف ورزشكار می گردد كه حاصل آن كارایی پایین و بالا بردن ضریب خطر و آسیب پذیری ورزشكار است.




نوع مطلب : آموزش، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




1396/05/30 03:14 ب.ظ
My spouse and I stumbled over here from a different web address and thought
I might as well check things out. I like what I see so i am just following you.

Look forward to looking into your web page again.
1396/05/10 02:55 ق.ظ
Attractive section of content. I just stumbled upon your web site and in accession capital
to assert that I acquire in fact enjoyed account your blog posts.

Anyway I will be subscribing to your augment and even I
achievement you access consistently rapidly.
1396/02/25 02:16 ق.ظ
hello!,I like your writing so so much! share we keep in touch more about your
post on AOL? I need an expert on this house to resolve
my problem. Maybe that's you! Looking ahead to peer you.
1396/01/21 05:26 ب.ظ
What's up to all, it's truly a good for me to pay a visit this site,
it contains important Information.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر