تبلیغات
حرف های یک تکواندو کار - تمرینات ” اینتروال ” یا ” متناوب ”
 
حرف های یک تکواندو کار
                                                        
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : میثم هکس
نویسندگان
نظرسنجی
کدام بخش به وبلاگ اضافه شود؟








صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تمرینات ” اینتروال ” یا ” متناوب ” نوع خاصی از تمرینات است که برای بسیاری از ورزشکاران رشته های مختلف آشناست و شاید با جرات و البته تاسف بتوان گفت : ” میزان آشنائی کوهنوردان با این نوع تمرین کمتر از سایر ورزشکاران است . ! ”
به صورت مختصر تمرینات اینتروال را چنین توصیف می کنند :
” تمرینات اینتروال یا متناوب ، نوعی از تمرینات هستند که از نظر زمانی طولانی مدت و از نظر شدت فعالیت سطح بالائی دارند . آنچه شاخص این نوع تمرین است زمان های کوتاه استراحت در بین ست های تمرینی شدید و تکرار پیوسته ی این زنجیره است . ”
در این روش ورزشکار قادر خواهد شد مسافت های بیشتر و باشدت بالاتری را در مقایسه با نوع عادی و یکنواخت تمرین در دستور کار خود قرار دهد و با توجه به ویژگیهای این نوع تمرین ، روش مناسبی برای پیشرفت در هر دو سیستم انرژی – هوازی و بی هوازی – محسوب می شود .
جلسات تمرینی ” اینتروال ” را می توان از نظر ترکیب بخش های فعالیت و استراحت به اشکال مختلف و متنوعی طراحی و تنظیم کرد . اما در هر شرایط برای تغییر برنامه می بایست به ۳ فاکتور زیر توجه کرد :
الف ) شدت تمرین ( سرعت تمرین )
ب ) دوره و زمان تمرین ( فعالیت )
ج ) زمان استراحت مابین دوره های تمرین
برای مثال یک جلسه دویدن اینتروال می تواند شامل ۲۰۰ متر فعالیت سریع در ۲۵ ثانیه و به دنبال آن ۶۰ ثانیه استراحت ( جهت مرحله بازیابی ) و یا به شکل ۳۵ ثانیه فعالیت و طی ( ۲۰۰ متر ) با در نظر گرفتن ۲۰ ثانیه استراحت انجام شود . ( رابطه مستقیم مابین شدت تمرین و زمان استراحت بعد از تمرین )
در حالت اول ورزشکار سریع می دود و به همین جهت دوره استراحت که به منظور بازیابی ( recovery ) او در نظر گرفته می شود نسبت به فرد دوم که آرامتر دویده است ، طولانی تر خواهد بود .
هر جلسه تمرین اینتروال در نهایت زمانی خاتمه می یابد که ورزشکار قادر به ادامه و تکرار تمرین باسرعت مطلوب پیشین و در زمان مناسب نباشد . ( با اشاره ای که شد متوجه خواهید شد که شدت تمرین و سختی کار برای هر دو دونده بالا به یک اندازه در نظر گرفته می شود . ! )
نکته مهم دریک فعالیت اینتروال ( همانطور که اشاره شد . ) پتانسیل بالای این نوع برنامه برای افزایش هر دو ظرفیت و توان هوازی و بی هوازی در شخص است .
در حالیکه تمرینات متوالی و پیوسته ( چه کوتاه مدت و چه طولانی ) ظرفیت هوازی را تحت تاثیر قرار می دهند علاوه بر آن تمرینات اینتروال موجب سوختن چربی کل ( total fat ) و کالری بیشتری می شوند و جالب تر و مفید فایده تر از همه اینکه : پس از یک تمرین اینتروال ورزشکار تا مدت زمان بیشتری پس از خاتمه ی کار به کالری سوزی ادامه می دهد و در راستای تمام محاسن ذکر شده کارائی قلب و عملکرد آن رابرای فعالیت های طولانی مدتی ( همچون کوهنوردی ) افزایش می دهد .
مربی هر رشته ی ورزشی بر اساس فیزیولوژی خاص کارآموز و نوع ورزش برنامه ای را تنظیم می کند و تاثیر مناسب ان را اغلب با بررسی نتیجه ی تست آستانه ی بی هوازی یا AT که شامل اندازه گیری لاکتات خون ورزشکار در حین ورزش و تمرین سنگین است ارزیابی می کند . !
درهنگام فعالیت با شدت بالا و طولانی مدت سیستم بی هوازی از انرژی ذخیره شده درماهیچه ها ( گلیکوژن ) برای فعالیت های انفجاری کوتاه مدت استفاده می کند .
متابولیسم بی هوازی بدون حضور اکسیژن فعال می شود و محصول جانبی آن اسید لاکتیک است . که احساس داغی و سوزش عضلات در حین فعالیت به همین علی است . هر چه شدت فعالیت های اینتروال بالاتر رود میزان اسید لاکتیک تولیدی بیشتر شده و ورزشکار ( وام یا بدهی اکسیژن را تجربه می کند . ) اما پس از فعالیت و رسیدن به فاز استراحت یا بازیابی قلب و شش ها شروع به فعالیت می کند تا اکسیژن دریافتی را باز پرداخت کنند و اسید لاکتیک شکسته می شود و در این مرحله است که سیستم بی هوازی غیر قابل کنترل می شود .
این روش و شیوه ی تکرار سلسله وار تمرین و استراحت منجر به پاسخ سازگاری بدن شده و مویرگ های غیر فعال تر و کوچک درون بدن بکار گرفته می شوند و امکان در یافت اکسیژن بالاتر می رود و شرایط مناسب تری برای عضلات درگیر ایجاد می شود . تحمل ماهیچه ها به اسید لاکتیک بالاتر می رود و عضله قلب قوی تر می شود . حاصل این مجموعه تغییرات عملکرد بهتر سیستم قلبی – عروقی خواهد شد .




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




1396/06/18 07:55 ب.ظ
Do you mind if I quote a few of your posts as long as I provide credit and sources back to your webpage?
My blog site is in the exact same niche as yours and my users
would definitely benefit from some of the information you provide here.
Please let me know if this alright with you. Thanks a lot!
1396/05/30 10:56 ق.ظ
Hi there very nice web site!! Guy .. Excellent .. Superb ..
I will bookmark your website and take the feeds also? I am glad to seek out numerous helpful info right here within the submit, we'd like develop more strategies on this regard, thanks for sharing.
. . . . .
1396/05/18 08:59 ق.ظ
A person essentially help to make significantly posts I would state.
That is the first time I frequented your website page and up to now?
I surprised with the analysis you made to create this particular post incredible.
Great activity!
1396/05/15 09:00 ق.ظ
Hello, i think that i saw you visited my weblog so i came to “return the
favor”.I'm trying to find things to improve
my web site!I suppose its ok to use some of your ideas!!
1391/01/17 02:57 ب.ظ
سلام
با تشکر از مطالب خوبتون
در صورت امکان در مورد این تمرینات و تمرینات دیگر ، طراحی تمرینات کاربردی (نه مطالب تئوری)خاصی دارید بگذارید یا برای من ارسال کنید.اگر هم کتابی مدنظر دارید معرفی کنید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر